Меню сайту
Календар
Наше опитування
Калькулятор
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Класифікація професійЗалежно від предмету праці всі професії поділяються на п’ять типів. «Людина – природа» Професії: насіннєзнавець, майстер-тваринник, зоотехнік, агроном, кінолог, лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу тощо. Серед професій типу «людина – природа» можна виділити професії, предмет праці яких: рослинні організми, тваринні організми, мікроорганізми. Це професії пов’язані із сільським господарством, харчовою промисловістю, медициною і науковими дослідженнями (біологія, географія). Певний інтерес до природи (не основний) повинні мати психолог, менеджер із туризму і готельного бізнесу. Наведений поділ не означає, що праця людини спрямована тільки на згадані вище предмети. Рослинники, наприклад, працюють у колективі, використовують різноманітну техніку, займаються питаннями економічної оцінки своєї праці. Але все таки головний предмет уваги і турбот рослинників – рослини та їх середовище існування. При виборі професії цього типу важливо розібратися, як саме ви ставитеся до природи: як до місця для відпочинку чи як майстерні, де ви збираєтеся віддавати всі сили виробництву. Особливість біологічних об’єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі (за своїми внутрішніми законами), нестандартні. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть, розвиваються, а також хворіють, гинуть. Працівникові потрібно не просто дуже багато знати про живі організми, але передбачати можливі зміни у них, які часом незворотні. Від людини потребується ініціатива та самостійність у вирішенні конкретних трудових завдань, дбайливість і далекоглядність. Вимоги до людини: розвинена уява, наочно-образне мислення, гарна зорова пам’ять, спостережливість, здатність передбачати й оцінювати мінливі природні фактори (оскільки результати діяльності виявляються не одразу). Фахівець повинен бути терплячим, наполегливим, готовим працювати поза колективом, інколи у важких погодних умовах, у бруді. «Людина – техніка» Головний, провідний предмет праці – технічні об’єкти (машини, механізми), матеріали, види енергії. Професії: прохідник, столяр, технік-металург, інженер-механік, архітектор, електромонтажник, радіомеханік, будівельник, складальник комп’ютерів, спеціаліст із телекомунікацій тощо. Праця робітників тут спрямована не тільки на техніку, але і на провідний предмет професійної уваги – область технічних об’єктів та їх властивостей. Серед професій типу «людина – техніка» можна виділити: ♦ професії із добування, обробки ґрунтів, гірських порід; ♦ професії з обробки і використання неметалічних промислових матеріалів, виробів, напівфабрикатів; ♦ професії з виробництва і обробки металу, механічного складання, монтажу машин, приладів; ♦ професії з ремонту, наладки, обслуговування технологічних машин, установок, транспортних засобів; ♦ професії з монтажу, ремонту будівель, споруд, конструкцій; ♦ професії зі складання, монтажу електрообладнання, приладів, апаратів; ♦ професії з ремонту, наладки, обслуговування електрообладнання, приладів, апаратів; ♦ професії, пов’язані із застосуванням підйомних, транспортних засобів, керування ними; ♦ професії із переробки продуктів сільського господарства. При обробці, перетворенні, переміщенні чи оцінці технічних об’єктів від працівника потребуються точність, визначеність дій. Оскільки технічні об’єкти практично завжди створюються самою людиною, в світі техніки є особливо широкі можливості для новаторства, вигадки, технічної творчості. Разом із творчим підходом до справи в галузі техніки від людини вимагається висока виконавча дисципліна. Вимоги до людини: гарна координація рухів, точне зорове, слухове, вібраційне та кін естетичне сприйняття; розвинене технічне і творче мислення та уява; уміння переключати й концентрувати увагу. «Людина – людина» Головний, провідний предмет праці – люди. Професії: лікар, учитель, психолог, перукар, екскурсовод, менеджер, керівник художнього колективу, продавець, бібліотекар, міліціонер тощо. Серед цього типу професій можна виділити: ♦ професії, пов’язані з навчанням і вихованням людей, організацією дитячих колективів; ♦ професії, пов’язані з управлінням виробництвом, керівництвом людьми, колективами; ♦ професії, пов’язані з побутовим, торговим обслуговуванням; ♦ професії, пов’язані з інформаційним обслуговуванням; ♦ професії, пов’язані з інформаційно-художнім обслуговуванням людей та керівництвом художніми колективами; ♦ професії, пов’язані з медичним обслуговуванням. Вимоги: прагнення до спілкування, вміння легко ініціювати контакт із незнайомими людьми, стійке гарне самопочуття при роботі з людьми, доброзичливість, чуйність, витримка, уміння стримувати емоції, здатність аналізувати поведінку інших і власну, розуміти наміри і настрій інших, здатність розбиратися у стосунках, уміння налагоджувати їх, організовувати взаємодію колективу, вміння подумки ставити себе на місце іншої людини, слухати, враховувати думку опонента, здатність володіти мовою, мімікою, жестами; розвинене мовлення, здатність знаходити спільну мову з різними людьми; уміння переконувати; акуратність, пунктуальність, зібраність; знання психології.
«Людина – знакова система» Головний, провідний предмет праці – умовні знаки, цифри, коди, природні чи штучні мови. Професії: перекладач, кресляр, інженер, топограф, секретар-друкарка, програміст, економіст, бухгалтер тощо. Серед професій типу «людина – знакові системи» є: ♦ професії, пов’язані з оформленням документів, діловодством, аналізом текстів чи їх перетворенням, перекодуванням; ♦ професії, предметом праці в яких є числа, кількісні співвідношення; ♦ професії, пов’язані з обробкою інформації у вигляді системи умовних знаків, схематичних зображень об’єктів. Щоб успішно працювати за професією, потрібні особливі здібності подумки занурюватися у світ, здавалося б, сухих позначень, відволікатися від власне предметних властивостей довколишнього світу і зосереджуватися на відомостях, які несуть у собі ті чи інші знаки. При обробці інформації у вигляді умовних знаків виникають завдання контролю, перевірки, обліку, обробки відомостей, а також створення нових знаків, знакових систем. Вимоги до людини: гарна оперативна і механічна пам’ять; здатність до тривалої концентрації уваги на знаковому матеріалі, хороший розподіл і переключення уваги; точність сприйняття, уміння бачити те, що стоїть за умовними знаками; посидючість, терпіння, логічне мислення. Для ефективної діяльності важливим є сприйняття та увага, а також інтелект. “Людина – художній образ” Головний, провідний предмет праці – художній образ, способи його створення. Професії: артист, художник, музикант, дизайнер, різьбяр по каменю, літературний працівник, модельєр, архітектор, журналіст тощо. Професії типу «людина – художній образ» включають:
♦ професії, пов’язані з образотворчою діяльністю; ♦ професії, пов’язані з музичною діяльністю; ♦ професії, пов’язані з літературно-художньою діяльністю; ♦ професії, пов’язані з акторсько-сценічною діяльністю. Більшість професій цього типу орієнтовані на:
Одна з особливостей професій типу «людина – художній образ» полягає в тому, що значна частина трудових витрат залишається прихованою від стороннього спостерігача. Більше того, нерідко докладаються спеціальні зусилля для створення ефекту легкості, невимушеності кінцевого результату праці. Вимоги до людини: художні здібності, розвинене зорове сприйняття, спостережливість, зорова пам’ять, наочно-образне мислення, творча уява, знання психологічних законів емоційного впливу на людей.
За умовами праці виділяють чотири групи професій:
Залежно від засобів праці професії поділяють на чотири групи:
Залежно від мети праці можна виділити три класи професій:
|
Пошук
МОН України
Черкаська ОДА
Департамент освіти
ЧОІПОПП
Відділ освіти
Дія
Всеукраїнська школа онлайн
|