Мотиви як психологічні фактори людської поведінки й діяльності посідають чільне місце в структурі особистості, пронизуючи її основні структурні утворення: спрямованість, характер, емоції, здібності та діяльність. Не випадково при виборі юнаками й дівчатами професії велику увагу приділяють мотивам вибору професії.
У психологічній науці під мотивами розуміють «те, що спонукає діяльність людини, задля чого вона працює». У ролі мотивів можуть перебувати й інтереси, потяги та емоції, установки й ідеали.
Психологічну основу мотивів вибору професії, поряд із потребами, становить активний інтерес до професії. В одному випадку виділяються такі групи мотивів:
- загальна мотивація;
- романтика професій;
- науково-пізнавальні мотиви;
- мотиви суспільної значущості професій;
- наслідування.
В іншому випадку розглядаються:
- усвідомлення перспективності обраної професії;
- навчальний і позакласний інтереси;
- бажання бути корисним країні;
- вплив рідних і знайомих.
Узагальнюючи такі підходи до класифікації мотивів вибору професії, можна сказати, що при виборі професії людина керується:
- суспільною значущістю професії;
- престижем;
- заробітком;
- можливістю просування по службі тощо.
Крім того, мотиви поділяються на зовнішні та внутрішні.
Внутрішній мотив вибору професії – її суспільна або внутрішня значущість; задоволення, яке приносить робота; можливість спілкування; керівництво іншими людьми.
Зовнішня мотивація – заробіток, прагнення престижу, страх осуду й невдач.
Розглянемо окремі мотиви та їх взаємозв’язок докладніше.
Соціальні мотиви відбиваються в бажанні своєю працею сприяти розвитку суспільства, допомагати людям і світові.
Моральні – дають змогу завжди перебувати в колективі, брати участь у його справах, удосконалювати свій моральний вигляд і духовний світ.
Естетичні – виявляються в прагненні до естетики праці, її краси й гармонії.
Пізнавальні характеризуються прагненням учнів до оволодіння спеціальними знаннями, до проникнення в суть творчої діяльності з обраної професії, до ознайомлення зі змістом конкретної праці.
Творчі мотиви відтворюють бажання юнаків і дівчат обрати ту чи іншу професію тому, що вона дає змогу бути оригінальним у роботі, здійснювати «відкриття» та проявляти творчість.
Мотиви, пов’язані зі змістом праці за обраною професією, визначаються чіткими знаннями учнів про спільні й відмінні риси всіх елементів процесу праці (функції, операції, зусилля, дії) та характеризують їх спрямованість на розумову й фізичну працю.
Матеріальні мотиви пов’язані з доброю оплатою праці, забезпеченням постійною роботою та гарантією стабільного майбутнього.
Мотиви престижу виявляють прагнення молоді обрати професії, що цінуються серед друзів і знайомих, дають змогу досягти привабливого статусу в суспільстві та забезпечують швидке просування по службі.
Утилітарні мотиви – бажання обрати таку професію, що дає змогу керувати людьми.
За допомогою психодіагностичної методики «Мотиви вибору професії» ви можете визначити, які мотиви переважають у кожного з вас.